Wydział Rozwoju Edukacji

  1. Wydział Rozwoju Edukacji wykonuje następujące zadania przewidziane dla Kuratora, z zakresu ustawy, a w szczególności dotyczące:

    1) współdziałania z organami jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu odpowiednio regionalnej i lokalnej polityki oświatowej;

    2) badania potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia oraz inicjowania i koordynacji działań związanych z doskonaleniem nauczycieli oraz współdziałania w tym zakresie z organami prowadzącymi szkoły i placówki;

    3) opracowania programów wykorzystania środków na dofinansowanie doskonalenia nauczycieli, wyodrębnionych w budżecie wojewody po zasięgnięciu opinii związków zawodowych;

    4) organizowania olimpiad, konkursów, turniejów, przeglądów oraz innych form współzawodnictwa i prezentacji osiągnięć uczniów szkół na obszarze województwa oraz obejmowanie patronatem różnych form współzawodnictwa uczniów organizowanych przez inne podmioty;

    5) realizacji zadań przewidzianych dla Kuratora w procesie przyznawania uczniom stypendiów Prezesa Rady Ministrów i Ministra w zakresie wyłaniania kandydatów do stypendiów;

    6) realizacja zadań przewidzianych dla Kuratora względem placówek doskonalenia nauczycieli w tym wyrażanie zgody na prowadzenie kursów kwalifikacyjnych.

    7) realizacja zadań przewidzianych dla Kuratora względem podmiotów organizujących kursy dla wychowawców i kierowników wypoczynku;

    8) realizacja programów operacyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658), a także programów rządowych, o których mowa w art. 90u ustawy.

  2. Wydział Rozwoju Edukacji wykonuje zadania przewidziane dla Kuratora jako organu administracji publicznej polegające na:

    1) wydawaniu opinii dotyczącej odwołania w trakcie roku szkolnego ze stanowiska kierowniczego w szkole, zajmującego je nauczyciela, w przypadkach szczególnie uzasadnionych;

    2) składaniu do organu prowadzącego wniosku o odwołanie dyrektora ze stanowiska;

    3) przenoszeniu uczniów objętych obowiązkiem szkolnym do innych szkół;

    4) opiniowaniu wniosków dyrektorów szkół występujących do Ministra o wyrażenie zgody na przeprowadzenie egzaminu uzdolnień kierunkowych;

    5) rekrutacji do gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w tym:

    a) ustalaniu terminów związanych z procesem rekrutacji;

    b) ustalaniu sposobu przeliczania na punkty ocen z języka polskiego oraz trzech wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz wyników egzaminu gimnazjalnego;

    c) przekazywaniu gminom i dyrektorom gimnazjów informacji o szkołach ponadgimnazjalnych oraz dostępnych formach kształcenia pozaszkolnego;

    d) organizowaniu punktów informacyjnych;


    6) wydawaniu opinii w przypadku zamiaru wydania zezwolenia przez dyrektora szkoły na indywidualny tok nauki umożliwiający realizacje w ciągu jednego roku programu nauczania z zakresu więcej niż dwóch klas;

    7) wydawaniu decyzji w sprawie uchylenia statutów szkół
    i placówek albo niektórych ich postanowień, jeżeli są one sprzeczne z prawem;

    8) uchylaniu uchwał rad pedagogicznych w przypadku stwierdzenia ich niezgodności z przepisami prawa;

    9) rozpatrywaniu wniosków kierowanych przez rady rodziców szkół i placówek;

    10) udzielaniu odpowiedzi organom prowadzącym szkoły lub placówki,
    w przypadku skierowania przez nie wystąpień w sprawach dydaktyczno - wychowawczych i opiekuńczych;

    11) opiniowaniu zamiaru przekazania szkoły przez organ prowadzący innej osobie prawnej lub osobie fizycznej;

    12) opiniowaniu tworzenia i funkcjonowania w szkołach i placówkach publicznych i niepublicznych oddziałów międzynarodowych;

    13) opiniowaniu zamiaru likwidacji szkół i placówek oraz przenoszenia kształcenia w określonym zawodzie;

    14) opiniowaniu łączenia szkół podstawowych i gimnazjów w zespoły;

    15) formułowaniu wniosków o zorganizowanie zebrania rady pedagogicznej szkoły lub placówki;

    16) informowaniu Wojewody o stwierdzonych naruszeniach przepisów ustawy w uchwałach organów jednostek samorządu terytorialnego;

    17) wydawaniu opinii o spełnianiu wymagań określonych w art. 7 ust. 3 ustawy przez szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne ubiegające się o nadanie uprawnień szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności;

    18) wydawaniu opinii o spełnianiu wymagań określonych w art. 7 ust. 3 ustawy przez szkoły niepubliczne ubiegające się o nadanie uprawnień szkoły publicznej;

    19) wydawaniu opinii dla szkół niepublicznych niespełniających wymogów określonych w art. 7 ust. 3 osobom składającym za pośrednictwem Kuratora wnioski o nadanie uprawnień szkoły publicznej, przez Ministra, jeżeli uzna szkołę za eksperymentalną;

    20) sprawdzaniu spełniania wymogów, o których mowa w pkt. 18-19;

    21) przyjmowaniu aktów założycielskich i statutów szkół nowo zakładanych oraz zmian do tych dokumentów;

    22) wydawaniu rekomendacji osobom ubiegającym się o wpis na listę rzeczoznawców do spraw podręczników.

  3. Wydział Rozwoju Edukacji realizuje również inne zadania z zakresu kompetencji Kuratora określone w ustawie, a w szczególności:

    1) przewidziane dla Kuratora jako organu wyższego stopnia w rozumieniu przepisów ustawy Kodeks postępowania administracyjnego w stosunku do organów samorządu terytorialnego w sprawach szkół publicznych zakładanych i prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne, oraz szkół i placówek niepublicznych, polegające na wydaniu postanowień i decyzji w przypadkach:

    a) wydania zezwolenia lub odmowy zezwolenia na założenie szkoły lub placówki przez osobę fizyczną lub osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego,

    b) odmowy wpisu szkoły lub placówki niepublicznej do ewidencji prowadzonej przez właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego,

    c) wykreślenia przedszkola, szkoły lub placówki z ewidencji prowadzonej przez właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego,

    d) cofnięcia szkole niepublicznej uprawnień szkoły publicznej;


    2) zadania przewidziane dla Kuratora jako organu wyższego stopnia w rozumieniu przepisów ustawy Kodeks postępowania administracyjnego w stosunku do dyrektorów szkół w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego i obowiązku nauki polegające na podejmowaniu decyzji w sprawach:

    a) wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły,

    b) odroczenia obowiązku szkolnego,

    c) odroczenia obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,

    d) skreślania z listy uczniów szkoły,

    e) odmowy udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,

    f) spełniania obowiązku rocznego wychowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym zorganizowanym w szkole lub obowiązku nauki poza szkołą;


    3) zadania przewidziane dla Kuratora jako organu wyższego stopnia w rozumieniu przepisów ustawy Kodeks postępowania administracyjnego w stosunku do orzeczeń wydawanych przez zespoły orzekające przy poradniach psychologiczno-pedagogicznych w zakresie rozpatrywania odwołań od orzeczeń o:

    a) potrzebie kształcenia specjalnego,

    b) potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,

    c) o potrzebie indywidualnego nauczania,

    d) o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.


  4. Wydział Rozwoju Edukacji wykonuje również zadania z zakresu kompetencji przewidzianych dla Kuratora, określonych w Karcie Nauczyciela, w ramach których:

    1) bierze udział w procesie oceny pracy dyrektorów szkół lub placówek poprzez dokonywanie cząstkowych ocen pracy;

    2) sprawuje nadzór nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie stopni awansu zawodowego nauczycielom przez dyrektorów szkół i placówek oraz organy prowadzące i komisje przez nich powołane;

    3) poszczególni pracownicy Wydziału Rozwoju Edukacji biorą udział w:

    a) sprawdzianie, egzaminie gimnazjalnym, egzaminie maturalnym oraz egzaminie zawodowym, w charakterze obserwatora z ramienia kuratora,

    b) pracach komisji konkursowych na stanowiska dyrektorów szkół i placówek w charakterze przedstawicieli Kuratora,

    c) w pracach komisji kwalifikacyjnych w postępowaniach o nadanie stopnia nauczyciela kontraktowego w charakterze obserwatorów z ramienia Kuratora,

    d) w pracach komisji egzaminacyjnych w postępowaniach o nadanie stopnia nauczyciela mianowanego w charakterze przedstawiciela Kuratora,

    e) w pracach zespołów powoływanych do przeprowadzania analiz formalnych wniosków o nadanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego,

    f) w pracach komisji kwalifikacyjnych w postępowaniach o nadanie stopnia nauczyciela dyplomowanego w charakterze ich przewodniczących,

    g) w pracach zespołów powoływanych do rozpatrywania wniosków o przyznanie orderów i odznaczeń państwowych i resortowych,

    h) w pracach zespołów powoływanych do rozpatrywania wniosków o przyznanie nagród Ministra i Kuratora,

    i)  w pracach zespołów akredytacyjnych.
  5. Wydział Rozwoju Edukacji wykonuje również zadania polegające na:

    1) opracowaniu i podsumowaniu realizacji rocznych planów pracy Kuratorium w oparciu o propozycje zebrane od dyrektorów wydziałów i delegatur oraz pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy bezpośrednio podporządkowanych Kuratorowi, kierujących pracą zespołów i pracownika zajmującego stanowisko do spraw obronnych;

    2) opracowaniu budżetu zadaniowego oraz monitorowania poziomu osiągania celów i mierników określonych dla poszczególnych zadań;

    3) organizacji konferencji i uroczystości przy udziale pozostałych wydziałów i delegatur w tym organizacji narad i szkoleń dla pracowników Urzędu, z zastrzeżeniem § 19 pkt 3;

    4) współpracy z Urzędem Marszałkowskim w Toruniu w zakresie realizacji Strategii Rozwoju Edukacji Województwa Kujawsko-Pomorskiego;

    5) współdziałaniu z uczelniami wyższymi i instytucjami w zakresie wspierania rozwoju edukacji w województwie;

    6) współpracy międzynarodowej;

    7) prowadzeniu strony internetowej Urzędu oraz Portalu Informatycznego Kuratorium Oświaty;

    8) obsłudze sekretariatu Kuratora w tym:

    a) prowadzeniu rejestru aktów normatywnych Kuratora,

    b) przechowywaniu regulaminów instrukcji itp. niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania urzędu,

    c) prowadzeniu rejestru skarg i wniosków,

    d) prowadzeniu książki kontroli zewnętrznych,

    e) prowadzeniu rejestru wydawanych decyzji i postanowień./

metryczka


Wytworzył: Anna Łukaszewska (2 sierpnia 2013)
Opublikował: Sławomir Klich (2 sierpnia 2013, 11:17:19)
Podmiot udostępniający: Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 5363